دانسیته یونولیت شاخصی مهم در انتخاب یونولیت مناسب است. از این جهت که دانسیته میزان استحکام و فشردگی یونولیت مورد نظر را مشخص می‌کند. انتخاب یونولیت با ویژگی‌های متناسب با نیاز و زمینه مورد استفاده اهمیت ویژه‌ای دارد. به همین دلیل آشنایی با دانسیته بسیار مهم است.

ما در این مطلب قصد داریم به شرح این مطالب بپردازیم. به نحوه محاسبه این شاخص اشاره می‌کنیم و در نهایت دانسیته مناسب و استاندارد را مشخص می‌کنیم. همراه ما باشید تا آنچه در این زمینه لازم است را بدانید.

استعلام قیمت یونولیت سقفی 25 جهت خرید آن

دانسیته یونولیت یعنی چه؟

 

پیش از آن که مستقیما به دانسیته یا چگالی یونولیت بپردازیم، به چند نکته کلی درباره دانسیته اشاره می‌کنیم:

  • معادل دانسیته Density در فارسی چگالی یا تراکم است.
  • دانسیته از خواص شدتی ماده به شمار می‌رود.
  • چگالی در فشار اتمسفری محاسبه می‌شود.
  • برای اندازه‌گیری آن به محاسبات ریاضی نیاز است.
  • فرمول محاسباتی دانسیته ρ = m/V  است
  • ρ نشان‌دهنده چگالی، m نشان دهنده جرم Mass و v نشان دهنده حجم volume است.
  • با تقسیم کردن جرم ماده بر حجمی که این جرم اشغال کرده است، به دست می‌آید.
  • واحد اندازه‌گیری چگالی، طبق SI، (kg/m3) کیلوگرم بر متر مکعب است.
  • چگالی به نسبت جرم به حجم گفته می‌شود.

یونولیت دانسیته چیست؟

 

 

دانسیته یونولیت چند است؟

چگالی یونولیت با تقسیم جرم ذرات یونولیت polystyrene بر حجمی که این ذرات در فضا اشغال کرده‌اند به دست می‌آید. هنگام اشاره به مواد، به میزان چگالی مواد به صورت ضمنی اشاره می‌شود. همان‌طور که به عدد اتمی یا جرمی اشاره می‌کنیم. در مورد یونولیت هم این قانون صدق می‌کند. یونولیت یا PS دارای چگالی 1050 ((kg/m3 کیلوگرم بر متر مکعب است.

نحوه محاسبه دانسیته یونولیت

برای به دست آوردن چگالی باید اندازه جرم و حجم را داشته باشیم. در این فرمول سه مولفه‌ای، باید دو مولفه داشته باشیم تا بتوانیم سومی را محاسبه کنیم. برای اندازه‌گیری دانسیته باید درک درستی از جرم و حجم داشته باشیم. سپس می‌توانیم به اندازه‌گیری این دو بپردازیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص الزامات ایمنی یونولیت این مقاله را مطالعه کنید.

تفاوت بین جرم و حجم

جرم و حجم دو مولفه برای اندازه‌گیری دانسیته هستند. این دو مولفه یکسان نیستند و هیچ ارتباطی با هم ندارند. به چند تفاوت آن نگاهی داشته باشیم:

از لحاظ تعریف

جرم: مقدار ماده‌ فیزیکی که اندازه یونولیت را نشان می‌دهد.

حجم: مقدار فضایی که یونولیت در فضای سه بعدی اشغال کرده است.

از لحاظ نوع واحد

جرم واحدی فیزیکی برحسب کیلوگرم، گرم یا میلی گرم است.

حجم واحدی هندسی بر حسب کیلوگرم بر متر مکعب است.

دیگر تفاوت‌ها

جرم: میزان وزن یونولیت را نشان می‌دهد.

حجم: فضای محدودی که جرم یونولیت اشغال می‌کند. برای اندازه‌گیری حجم این فضای اشغالی اندازه‌گیری می‌شود.

تغییر حالت

با تغییر حالت، جرم کم‌ یا زیاد می‌شود اما حجم چنین نیست.

 

اندازه‌گیری و محاسبه جرم Mass

برای اندازه‌گیری جرم یونولیت مسیر قانون نیوتون طی می‌شود:

در این روش محاسباتی از فرمولی که در فیزیک تعریف می‌شود، استفاده می‌کنند. این فرمول، قانون دوم حرکت نیوتون را توضیح می‌دهد. در این قانون جرم از طریق مجموع نیروهای‌ وارده به شی محاسبه می‌شود.

طبق این قانون، نیرویی که از تمام جهات به جسم وارد می‌شود با شتاب وارده به جسم متناسب است. این تناسب یک رابطه مستقیم با نیرو شتاب ایجاد می‌کند؛ با افزایش نیرو شتاب بیشتر می‌شود. این رابطه و تناسب بین نیرو و شتاب، جرم یا جرم اینرسی (inertial mass) نام دارد.

دانسیته یونولیت

دانسیته یونولیت در ایران

دانسیته میزان فشردگی و استحکام یونولیت را مشخص می‌کند. هر چه دانسیته یا چگالی بالاتر باشد، طبعا یونولیت محکم‌تر است. دانسیته یونولیت‌ها در ایران از 6 تا 40 کیلوگرم بر متر مکعب متغیر است. دانسیته را با علامت P نشان می‌دهند. مثلا یونولیت با دانسیته 20 به شکل p20نشان داده می‌شود.

یونولیت دانسیته بالا

یونولیت‌های دارای دانسیته 20 به بالا، دانسیته بالا می‌گویند. حداقل دانسیته مجاز برای استفاده در ساخت و سازها، 12 است. البته با توجه به کاربرد یونولیت این عدد متغیر به نظر می‌رسد. یونولیت‌های دانسیته 20 وزنی حدود 40 کیلوگرم دارند.

 

تفاوت دانسیته یونولیت ها

دانسیته یونولیت‌های سقفی چیزی حدود 7 تا 8 است. این یونولیت‌ها که از پرمصرف‌ترین نوع یونولیت‌ها به شمار می‌آیند، در ساخت و سازهای تیرچه بلوکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.  

بخش‌های دیگر ساختمان دانسیته متفاوت‌تری می‌طلبند. این دانسیته از 40 تا حدودا 80 متغیر است. یونولیت‌هایی که دانسیته 40 تا 60 دارند، یونولیت یا پلی‌استایرن فشرده نامیده می‌شوند. این یونولیت‌ها در بلوک‌های سقفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. طول حداکثری 4 متر و ضخامت بیشتر از یک سانتی متری دارند.

یونولیت فوق فشرده

یونولیت‌های 60 تا 80 دانسیته یونولیت فوق فشرده نام دارند. این ورق‌های دانسیته بالا در صنایع غذایی، خودرو سازی و ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته روز به روز به کاربرد آنها افزوده می‌شود. یونولیت‌های ورقه‌ای با دانسیته‌های متنوعی عرضه می‌شوند. برای پرکردن فضاهای درون و بیرون ساختمانی، استادیو‌های موسیقی و رادیویی و البته در سردخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یونولیت‌های مورد استفاده در ساخت و سازهای ساختمانی در موارد زیر استفاده می‌شوند:

  • عایق بندی دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان
  • عایق بندی کف ساختمان
  • قالب بندی فنداسیون یا پی ریزی
  • در ستون‌های ساختمان اسکلت بتنی
  • به عنوان بلوک سقفی بین تیرچه‌های بتنی

 

انواع یونولیت فشرده

دلایل کاربردی بودن یونولیت فوق فشرده

دلایل پرکاربرد بودن و محبوبیت این ماده در صنعت ساختمان سازی شامل موارد زیر می‌شود:

  • مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی نسبت به دیگر مصالح ساختمانی
  • استحکام و مقاومت کافی در برابر وزن زیاد، فشار و زلزله
  • عدم جذب رطوبت
  • عایق حرارتی و کاهش مصرف سوخت
  • عایق صوتی و پرکاربرد در مجتمع‌های مسکونی شلوغ
  • وزن پایین و حمل و نقل راحت
  • عرضه در ابعاد و قالب‌های مختلف
  • تولید گسترده و قابلیت کند سوز بودن
  • دسترسی راحت برای خرید
  • استفاده و کاربرد راحت و بدون دردسر
  • کاملا مهندسی شده و مناسب ساخت و ساز

بنابراین وقتی دانسیته یونولیت مناسب و استاندارد را انتخاب کرده‌اید و با یک تیر چند نشان می‌زنید. به طور کلی یونولیت‌ها با هر دانسیته‌ای، در خارج از صنعت تولید هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. مثلا در ماکت‌سازی‌های معماری یا کارهای هنری دستی هم کاربرد دارند. برش و اتصال آنها راحت است. برای برش می‌توانید از اره‌های مویی و یا کاتر استفاده کنید. برای اتصال یونولیت‌ها به هم از چسب مخصوص خود و یا چسب آکواریوم استفاده کنید.

به هیچ عنوان از مواد با پایه نفتی در کنار یونولیت استفاده نکنید. این مواد باعث اشتعال و آتش سوزی می‌شوند. از انبار کردن یونولیت هم بپرهیزید.

کلام آخر

برای استفاده از انواع یونولیت باید در خصوص دانسیته آن اطلاعات بسیاری کسب کنید، آنچه در مورد پلی‌استایرن‌‌ها اهمیت دارد استحکام و فشردگی و در عین جمع و جور بودن این مواد است. برای تعیین این خاصیت از شاخصه‌ای به نام دانسیته یونولیت استفاده می‌شود. در این مطلب به اختصار و به طرزی مفید سعی کردیم شما را به درک درستی از دانسیته و دلیل اهمیت آن برسانیم.

نویسنده پست: مهدی مواسات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *