یونیپلکس محصولی با کیفیت تر و به روز تر که جایگزین یوبوت خواهد شد...

یونیپلکس مظهر اراده مهندسی توانمند ایرانی می باشد که تحولی نوین در زمینه اجرای سقف ایجاد کرده است.

از جمله مزایای یونیپلکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

با توجه به اینکه یونیپلکس قالبی غیرماندگار است، خطر آتش سوزی در سقفی که با استفاده از این قالب ها ساخته می شود، به حداقل می رسد.

استفاده از یونیپلکس بسیار ساده بوده و در اجرای آن نیاز به متخصصی نیست.

قالب غیر ماندگار یونیپلکس با قابلیت استفاده مجدد بیش از 50 سیکل کاری را دارد.

یونیپلکس با استفاده از مواد اولیه قابل بازیافت ساخته شده است، و بنابراین آسیبی به محیط زیست نمی زند. 

سوالات متداول

در این مقاله می‌خواهیم در مورد یکی از سقف‌های جدید ساختمانی صحبت کنیم؛ سقف یوبوت. تعریف سقف در سال‌های اخیر و در بین فعالان حوزه ساخت‌وساز عوض شده است و سقف یوبوت، یکی از سقف‌های جدیدی است که به خوبی توانسته است در تعاریف سقف‌های جدید بگنجد و خودش را به عنوان یکی از سقف‌های ایده‌آل و سبک مطرح کند. سیستم‌های مختلف اجرای سقف با توجه به نیازهای کاربری ساختمان، خواسته‌های مالک و بودجه در نظرگرفته‌شده پیاده‌سازی می‌شوند و هرکدام از آن‌ها معایب و نقاط قوت خاص خود را دارند. ما در این مقاله می‌خواهیم سقف یوبوت را از لحاظ نحوه اجرا و مشخصه‌های فنی و اجرایی مورد نقد و بررسی قرار دهیم و با مزایا و معایب این سقف از نزدیک آشنا شویم. اگر شما هم به کسب اطلاعات مفید و جامع در مورد سقف یوبوت علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید و مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

یوبوت نوعی دال بتنی است. سقف یوبوت از سقف‌های مجوف بتن مسلح است که از دو لایه بتن مسلح تشکیل شده که در بالا و پایین دال و به طور گسترده قرار می‌گیرد و فاصله این دو لایه با نوعی بلوک خالی یوبوت از جنس پروپیلن پر می‌شود.

سقف یوبوت چیست؟

همان‌طور که اشاره شد، خواسته‌های مالکین، پیمانکاران و ساکنین از سقف‌های ساختمان‌ها تغییر کرده است و دیگر صرف پوشاندن سقف و مقاومت  آن در برابر نفوذ آب و نم ملاک نیست. سقف‌های جدید امروزی باید از نظر وزن سبک‌تر باشند، از نظر اجرا باید سهل‌الاجرا بوده و سرعت اجرای بالایی داشته باشند، در برابر زلزله، ارتعاش و حریق مقاوم باشند، عایق صوتی و حرارتی خوبی ایجاد کنند و از نظر اقتصادی نیز مقرون‌به‌صرفه باشند.

در جهت رفع نیازهای جدید صنعت ساختمان‌سازی، در سال ۲۰۰۱ میلادی، یک مهندس ایتالیایی به نام روبرتو گرانده، اجرای سقف یوبوت را طراحی و ثبت نمود. یوبوت به قالب‌ها و جعبه‌های توخالی، میان‌تهی (مجوف) و تکرارپذیر گفته می‌شود که در بین دو میلگرد بالا و پایین سقف قرار گرفته و به جای بتن و میلگرد، فضای میانی و مرکزی سقف را پر می‌کند. پوشش دادن فضای خالی و میانی سقف با این جعبه‌های توخالی اما مستحکم، یعنی پایین آوردن وزن کلی سقف و سازه از طریق کاهش مصرف بتن و میلگرد.

یوبوت‌ها از جنس پلاستیک‌های بازیافتی و پلی پروپیلن ساخته می‌شوند و از همین رو، از استحکام بالایی برخوردار هستند. هر قالب یوبوت تحمل وزن ۸۰ الی ۱۰۰ کیلوگرم را دارد. این جعبه‌ها همچنین به دلیل توخالی بودن، وزن کلی سازه و سقف را به طور چشمگیری پایین آورده و با کاهش نیاز به مصرف مصالح سنگین و گران قیمتی مانند بتن، میلگرد و فولاد، هزینه‌های ساخت‌وساز را پایین‌تر می‌آورند.

سقف یوبوت به سقفی گفته می‌شود که با استفاده از این جعبه‌ها اجرا می‌شود. سقف یوبوت نوعی سقف دال مجوف است و اجرای آن دقیقاً بر مبنای اجرای سقف‌های دال دوطرفه بتنی است.

دال‌های مجوف به جای پر کردن قسمت میانی سقف و پوشش دادن آن با مصالحی مانند بتن و میلگرد، از مواد پلاستیکی توخالی برای این کار استفاده می‌کنند. استفاده از مواد پلاستیکی توخالی، وزن مرده سقف را به طور محسوسی کاهش می‌دهد.

یوبوت یکی از این پلاستیک‌های سبک، مقاوم و توخالی است که قابلیت ترکیب شدن با سیستم‌ها و سقف‌های دیگر مانند دال‌های پیش‌ساخته و فولادی پس‌کشیده را دارد. سقف‌های کوبیاکس و بابل دک نیز نوع دیگری از سقف‌های جدید مجوف هستند که با بلوک‌های پلاستیکی توخالی و مقاوم اجرا می‌شوند. تنها تفاوت سقف‌های جدید مجوف در نوع و شکل هندسی المان‌های پوشش‌دهنده سقف است.

استفاده از یوبوت به جای بتن، امکان اجرای سقف‌هایی با دهانه بلند، کنسول‌های بزرگ و بازشوهای مختلف و متعدد را فراهم کرده و امکان اجرای ستون‌های نامنظم را در اختیار پیمانکار قرار می‌دهد. همچنین اجرای سقف یوبوت نیازی به سقف کاذب ندارد.

انواع قالب یوبوت

انواع قالب‌های یوبوت که در کشور ما در دسترس هستند، در حالت کلی به ۳ دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • قالب یوبوت تک
  • قالب یوبوت دوبل
  • قالب یوبوت اصلاح‌شده

قالب یوبوت تک

قالب یوبوت تک جزو اولین یوبوت‌های مورد استفاده در صنعت ساختمان‌سازی بوده است. این بلوک‌های توخالی ساختاری یک تکه دارند و از همین رو به یوبوت تک معروف شده‌اند. این یوبوت‌ها در چهار طرف خود بند تنظیم‌کننده و نگهدارنده دارند تا افراد با کمک گرفتن از این بندها در حین اجرا، فاصله بین قالب‌ها را تنظیم کرده و عملیات بتن‌ریزی را با کمترین لغزش در بلوک‌ها انجام دهند.

هزینه نهایی و تمام‌شده کمتر، هزینه بسیار پایین حمل‌ونقل و ترانزیت جاده‌ای، هزینه پایین انبار و نگهداری، سرعت بالای تولید و سرعت بالای اجرا از بزرگ‌ترین نقاط قوت یوبوت تک و امکان نفوذ بتن به فضای داخل یوبوت و امکان ایجاد درز سرد افقی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف این نوع یوبوت است. ابعاد استاندارد این یوبوت‌ها ۵۲ سانتی‌متر در ۵۲ سانتی‌متر است.

قالب یوبوت دوبل

قالب یوبوت نسل دوم به یوبوت دوبل معروف شده است. بزرگ‌ترین مشکل قالب‌های یوبوت نسل اول نفوذ بتن به داخل قالب‌ها و ایجاد اتصال سرد بین لایه‌ها به دلیل عدم امکان بتن‌ریزی مداوم بود. یوبوت دوبل از دو تکه قالب بر روی هم ساخته می‌شوند و دیگر امکان نفوذ بتن به داخل قالب‌ها وجود ندارد. ابعاد استاندارد یوبوت دوبل نیز همانند یوبوت تک، ۵۲ سانتی‌متر در ۵۲ سانتی‌متر است.

قالب یوبوت اصلاح‌شده

با توجه به دشواری‌های موجود در ارتباط با بتن‌ریزی و ویبره زدن بتن در یوبوت‌های تک و دوبل ۵۲ سانتی‌متری، یوبوت‌های اصلاح‌شده برای برطرف کردن این مشکل، در قالب‌های ۳۰ سانتی‌متر در ۳۰ سانتی‌متری ساخته شدند. در یوبوت ۳۰ سانتی‌متری، دیگر شاهد ایجاد حفره در زیر سقف و کرمو شدن سقف نیستیم.

قالب‌های ۳۰ سانتی‌متری مشکل بتن‌ریزی و کرمو شدن سقف را برطرف می‌کنند؛ اما از آنجایی که ابعاد کوچک‌تری دارند، بتن بیشتری نسبت به یوبوت تک و دوبل مصرف می‌کنند.

مشخصه‌های فنی و اجرایی سقف یوبوت

برخی از مشخصه‌های فنی و اجرایی سقف یوبوت به شرح زیر است:

  • وزن سبک
  • ممان اینرسی بالا
  • مقاومت بالا در مقابل آتش‌سوزی
  • امکان حذف تیرها و ایجاد دال تخت
  • امکان پوشش دهانه‌ها تا ۲۰ متر
  • عدم نیاز به اجرای سقف کاذب
  • اجرای این سقف امکان ستون‌گذاری نامنظم را فراهم می‌کند.
  • قابلیت طراحی پلان معکوس

نحوه اجرای سقف یوبوت و خرید آن

همان‌طور که اشاره شد، سقف یوبوت یکی از انواع سقف‌های مجوف است و منطبق با دال دوطرفه بتنی اجرا می‌شود. بنابراین مرحله اول در اجرای سقف، ایجاد شبکه مش آرماتوری زیرین و زیرسازی قالب‌بندی سقف است. برای اجرای مش زیرین باید از شابلون گذاری استفاده شود و این کار با دقت انجام شود، چرا که در بین هر دو قالب یوبوت متوالی، باید یک میلگرد قرار بگیرد.

در مرحله دوم، میلگردهای موردنیاز دیگر از جمله میلگردهای برشی، خمشی، قویتی، رکابی و ۴۵ درجه برای اجرای بازشوهای احتمالی سقف اجرا شده و قالب‌های یوبوت در کنار هم قرار می‌گیرند. پس از جاگذاری یوبوت‌ها، با استفاده از بندهایی که در ۴ گوشه قالب‌ها تعبیه شده است، این قالب‌ها را به هم وصل می‌کنیم تا یک شبکه یکپارچه از قالب‌های یوبوت ایجاد شود. همچنین با استفاده از آرماتور سنجاقی با خم‌های ۱۳۵ درجه و ۹۰ درجه، مش پایینی و بالایی را به هم متصل کرده و از جابه‌جایی و بلندشدن قالب‌ها جلوگیری می‌کنیم.

پس از نصب قالب‌ها و مش‌بندی سقف، عملیات بتن‌ریزی ‌ویبره بتن سقف انجام شده و اجرای سقف به پایان می‌رسد. با ماله‌کشی و محو کردن رد قالب‌ها، پرداخت نهایی سقف زده شده و سطحی صاف و صیقلی ایجاد می‌شود.

مزایا و کاربردهای سقف یوبوت

در تمام پروژه‌های بزرگ و چندطبقه که نیاز به اجرای دهانه‌های بلند و کنسول‌های بزرگ دارند، می‌توان از سقف یوبوت برای کاهش وزن مرده سازه استفاده کرد. با اجرای سقف یوبوت، نیازی به کابل‌های نگهدارنده و ستون‌های متعدد و منظم نیست. این سقف‌ها طراحی ایتالیایی داشته و مورد تأیید شرکت معتبر bba انگلیس است.

از مزایای اجرای سقف یوبوت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان افزایش تعداد طبقات با ثابت ماندن ارتفاع کلی سازه از طریق کاهش ضخامت سقف
  • امکان اجرای دهانه‌های بزرگ و کنسول‌های بلند
  • امکان ایجاد بازشوهای متعدد و متنوع در سقف
  • امکان ایجاد دال‌هایی نازک‌تر و سبک‌تر اما مستحکم‌تر
  • امکان کاهش تعداد ستون‌ها و جاگذاری نامنظم ستون‌ها
  • افزایش مقاومت سازه در برابر ارتعاش با کاهش وزن مرده ساختمان بر ستون‌ها و فنداسیون
  • امکان کاهش هزینه‌های پی و فنداسیون از طریق رفع نیاز سازه به حفر فنداسیون‌های عمیق
  • ایجاد عایق صوتی و حرارتی مناسب
  • کاهش مصرف بتن و میلگرد

قیمت یوبوت

در این مقاله در مورد سقف یوبوت و قیمت و نحوه خرید یوبوت صحبت کردیم و از نزدیک با نحوه اجرا و مشخصه‌های فنی و اجرایی آن آشنا شدیم. متوجه شدیم که در اجرای سقف یوبوت، فضای میانی سقف با بلوک‌های توخالی و سبک از جنس پلی پروپیلن و پلاستیک بازیافتی پوشش می‌دهند و از این طریق، مصرف میلگرد و بتن را کاهش می‌دهند. اجرای سقف یوبوت، وزن کلی سازه را کاهش داده و هزینه‌های اجرای پروژه را کمتر می‌کند.

معایب و ایرادات سقف یوبوت

با وجود تمام مزایا و ویژگی‌های فنی ذکرشده، سقف یوبوت نیز همانند هر سقف دیگری، تعدادی نقطه ضعف دارد. از جمله معایب و نقاط ضعف اجرای این نوع از سقف، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اجرای سقف یوبوت مستلزم کارگذاری جک و شمع بندی است. از همین رو، با اجرای سقف یوبوت، امکان اجرای چند سقف و بتن‌ریزی هم‌زمان برای چند طبقه وجود ندارد. این نقطه ضعف، سرعت اجرای پروژه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
  • امکان اجرای سقف یوبوت در سازه‌هایی با اسکلت فلزی و فولادی وجود ندارد. این نوع از سقف فقط در سازه‌هایی با اسکلت بتنی قابلیت اجرا دارد.
  • سقف یوبوت مقاومت چندان بالایی در برابر زمین لرزه و زلزله ندارد.
  • امکان نرسیدن بتن به زیر قالب‌های یوبوت و کرمو شدن زیر سقف وجود دارد.
  • انبار کردن و نگهداری یوبوت هزینه بالایی دارد. یوبوت‌هایی که بیش از ۴ ماه از تاریخ ساخت آن‌ها گذشته باشد، دیگر قابلیت استفاده ندارند و استحکام خود را از دست می‌دهند.
  • اجرای سقف یوبوت برای پروژه‌های بزرگ‌تر مناسب‌تر بوده و سقف یوبوت در پروژه‌ها و سازه‌های کوچک، توجیه اقتصادی چندانی ندارد.
  • با حذف تیر های میانی استفاده از سیستم مجزا برای باربری جانبی (دیوار برشی، مهاربندی و …) در مناطق با لرزه خیزی شدید و نسبتا شدید الزامی بوده که در نهایت به افزایش هزینه و زمان اجرایی می انجامد.
  • با توجه به ضعف سیستم وافل در برش در نواحی اطراف ستون ها و دیوار‌های برشی دال باید به صورت توپر اجرا شود.
  • با افزایش ابعاد دهانه ها برای جلوگیری از رفتار نامطلوب دال (ایجاد لرزش یا خیز بیش از اندازه) ضخامت دال افزایش می یابد که این امر علاوه بر افزایش مصرف مصالح و هزینه ها، موجب افزایش بار مرده و در نتیجه بار زلزله میگردد.
  • به طور کلی دال های مجوف در تحمل بار های ماندگار و خیز ناشی از خزش دچار ضعف نسبی بوده که در نتیجه ضخامت دال نسبت به طراحی اولیه در برابر بارهای کوتاه مدت را افزایش می‌دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *